ŠŤASTIE na PRENÁJOM očami úspešného spisovateľa Mareka Zákopčana

24.05.2016 15:02

Lucia Braunová už nie je čitateľskej verejnosti neznáme meno. Má na konte romány Nič krajšie už nepríde a Desivé odhalenie, v ktorých sa snúbi romantika s napätím a tajomnom, a nie je to inak ani v jej aktuálnej novinke Šťastie na prenájom. Posledné dve spomenuté knihy vyšli vo vydavateľstve Marenčin PT, známom práve vďaka "kabelkovému" formátu, no medzi inými sa tieto dve iste nestratia. Nespracúvajú triviálne témy žien v domácnosti, manželskej nevery a následného postavenia sa na vlastné nohy... No, možno v nich nájdeme aj tieto námety, ale autorka ich našťastie využíva len ako odrazový mostík pre omnoho pútavejšie zápletky. A tie sa stretávajú a zauzľujú v deji, ktorý začína pozvoľna a postupne graduje až do strhujúceho finále.

"Nechápala som, ako sa z takého pokojného a milujúceho muža mohol stať netvor. Alkohol je démon, pohltí celú osobnosť a zmení ju na niekoho úplne iného, alebo v ďalšom prípade iba odhalí to skryté, čo v sebe človek tajil. Neviem, ktorý prípad bol Igor. Ľúbila som ho dokonca aj vtedy, keď sa jeho najlepším spoločníkom stal pohárik, no keď ma začal slovne napádať a neskôr nešetril ani fackami, moja láska chladla, až úplne vymizla a vystriedala ju nenávisť a odpor."

Hrdinkou i rozprávačkou príbehu je Elena, ktorá sa konečne vymanila z nešťastného manželstva a rozhodla sa seknúť s dovtedajším životom. Dá zbohom mestu, prísnemu dohľadu otca a všadeprítomným spomienkam a odíde na vidiek do prenajatého domčeka. Aj v malom mestečku žije pestrá paleta ľudí a Ela sa pomaly zoznamuje s ich charaktermi, najmä s Beátou, majiteľkou miestneho butiku, a s Maxom, ktorý razom rozbúcha jej zlomené srdce. Pôsobí na ňu až živelne príťažlivo a tajomne, no Elena sa núti po poslednom popálení do opatrnosti. Potešenie nachádza aj v novej práci. Lukratívnu pozíciu riaditeľky poisťovne vymenila síce vymenila "len" za miesto kvetinárky, ale konečne robí niečo, čo ju skutočne baví. Lenže ani nový objekt jej záujmu nie je celkom nevinný a ako sa ukáže, má okolo seba nedoriešené záležitosti. A tie sa môžu prejaviť (a aj sa prejavia) priam životu nebezpečne. Nenávisť, hriechy minulosti a túžba po odplate len čakajú na chvíľu, kedy sa môžu naplno prejaviť, a Elena sa ocitne priamo uprostred...

"Rýchlo som pohľadom skontrolovala všetky okná, boli zatvorené. Napadlo mi, či som nenechala otvorené a niekto sa vkradol dnu, okno zatvoril a teraz na mňa niekde číha. V hrdle mi narástla obrovská hrča. Mala som pocit, že ma zadusí. Zostala som nehybne stáť a civieť na obálku. Premýšľala som, čo môže byť obsahom. Aký odkaz tam zas mám. Zachvátil ma strach. Obzerala som sa navôkol seba, no nič podozrivé som nenašla. Zodvihla som obálku a vytiahla list, ktorý som v nej našla. Ty si to nepochopila? Vypadni odtiaľto, inak budeš ľutovať."

Najväčšia devíza Lucie Braunovej spočíva v jej schopnosti neustále čitateľa prekvapovať. Jednotlivé kúsky deja do seba pekne zapadajú a pritom miestami netušíte, ako sa bude vyvíjať. Autorka poťahuje nitkami a postavy sa stávajú bábkami v jej premyslenej hre. Na svoje si však prídu predovšetkým romantické duše. Láska a šťastie sú hlavným ťahúňom románu a hoci je zrejmé, že Elena sa dočká spokojnosti, cesta k nej bude viac než tŕnistá. Nedajte sa preto oklamať pokojným úvodom, čím ďalej, tým viac sa do príbehu vnáša napätie a dramatickosť. Šťastie na prenájom potvrdzuje talent Lucie Braunovej a aj keď môžete natrafiť na drobné chybičky z nepozornosti (napr. keď si Elena vymieňa telefónne číslo s majiteľkou domu, hoci na predošlej strane sa spomína, že už spolu telefonovali), nijako to neoslabí váš pozitívny dojem.

 Viac tu: https://m.marekzakopcan.sk/news/l-braunova-stastie-na-prenajom/