DESIVÉ ODHALENIE očami spisovateľa Mareka Zákopčana

30.03.2016 09:33

Desivé odhalenie očami vynikajúceho spisovateľa

Mareka Zákopčana

                    Romantika a napätie zamotané v klbku lží 

Lucia Braunová patrí k dynamickej skupine mladých slovenských spisovateliek, ktoré s veľkým nadšením prinášajú nové príbehy a obohacujú tak náš knižný trh. Desivé odhalenie bola moja prvá čitateľská skúsenosť s ňou a pravdepodobne nebola poslednou. Romantický námet je doplnený o výraznú líniu odhaľovania pravdy. Ako sa hovorí - niektoré veci je lepšie nevedieť. Hlavná hrdinka Anabela si však nedá povedať a neustále sa vŕta v nejasnostiach okolo svojho priateľa. Jej pátranie je niekedy náhodné, inokedy stojí za novými dielikmi skladačky jej vlastná húževnatosť. Záhadný prológ ma hneď navnadil (hoci posledná vrahova replika mi znela trochu pateticky). Autorka vie, ako vyburcovať zvedavosť, podsúva čitateľovi omrvinky, aby ju nasledoval až do samého finále. 

"Aby svoje dielo urobil dokonale, sklonil sa nad telo, aby zistil, či ešte dýcha. Keď bol presvedčený, že jeho plán je splnený, vložil revolver do pravej ruky svojej obete. Urobil posledné drobnosti, čo potreboval, aby ho nikto nehľadal, a už mu zostávalo iba jediné, čo najskôr vypadnúť. A najlepšie tak, aby si to tá mrcha na recepcii nevšimla. Konečne dokázal niečo veľké."

Anabela vedie spolu so svojím najlepším kamarátom Liborom úspešné kaderníctvo. Má dokonalého priateľa Daniela a nič jej nechýba. Jej relatívne pokojný život je narušený, keď sa Daniel vráti zo služobnej cesty ako vymenený. Dovtedy starostlivý lekár je odrazu uzavretý a nedotklivý. Nečudo, že Anabela viac inklinuje k svojej niekdajšej študentskej láske. Alex je navyše stelesnením dievčenských snov - vysoký, tmavovlasý, sexy, s dokonalou postavou a sladkými rečičkami, voči ktorým nie je Anabela ani zďaleka imúnna. Anabela však naďalej zotrváva vo vzťahu s Danielom, pretože odrazu jej na ňom nesedí čoraz viac vecí. Ako do všetkého zapadá tajomný muž, ktorý jej klope na dvere a jedného dňa je nájdený mŕtvy? Odpovede jej môže poskytnúť Danielova teta, ale aj táto cesta naberie nečakane dramatický spád. Anabela začína byť zúfalá, ale Alexova opora jej dodáva silu pokračovať v pátraní po dôvode Danielovho zvláštneho správania. Všetko napokon speje k ozaj nečakanému odhaleniu...

"Na Alexovi som si cenila, že sa nepokúša rozoberať môj vzťah s Danielom, hoci keby to urobil, mala by som možnosť sa mu zdôveriť so svojím problémom. Ak sa s Danielom rozídem, nebudem mať kde zložiť hlavu. Bola som si istá, že by to Alex vyriešil behom sekundy. Navrhol by mi, aby som sa nasťahovala k nemu. Ale chcela som to? Byť od neho závislá? To určite nie. No prebúdzať sa vedľa neho bolo mojím najväčším prianím. S Danielom už nebude žiadna budúcnosť a akákoľvek láska, ktorú som k nemu ešte pred pár mesiacmi prechovávala, už dávno vymizla. Do nenávratna..."

Desivé odhalenie je v prvom rade kniha o láske medzi Anabelou a Alexom. Ich vzťah je popísaný vierohodne, a to od školských čias až po súčasnosť, kedy obaja hrdinovia riešia omnoho "dospeláckejšie" problémy. Vyústenie Anabelinho pátrania je trochu pritiahnuté za vlasy, ale ja ako odchovanec telenoviel a nadšenec bizarných prekvapení to celkom vítam. Notorickí vŕtači by v príbehu iste našli niekoľko malých logických nedostatkov, ale mne sa kniha Lucie Braunovej páčila. Má prehľad o svojich postavách a nezameriava sa len na hlavnú dejovú líniu. Zoznámime sa totiž aj s jej sestrou, ich svojskou matkou a tiež s už spomenutým Liborom, ktorý je na vrchole zaujímavých postáv. Autorka má nábeh na vytváranie pútavých príbehov a ešte o nej určite budeme veľa počuť.