TÁ PREDO MNOU

18.01.2018 13:36

JP DELANEY

Ako prvé, čo ma zaujalo na tomto titule, bol krátky úryvok na zadnej strane knihy. Anotácia ma presvedčila o tom, že to bude naozaj zaujímavý príbeh a nemýlila som sa. Hoci, sa musím priznať, že som čakala niečo drsnejšie, niečo čo ma postaví zo stoličky. Nič také sa nestalo. Príbeh o dvoch ženách, ktoré si prenajali (každá v inom časovom úseku) dokonalý architektonický skvost na Folgate Street 1, ma pohltil. Dej prebieha v dvoch líniách. Začína s Emmou, ktorá zažila traumatický rozchod. Chce pokoj, no žiadny dom si nemôže dovoliť až narazí naozaj na luxusný skvost, ktorý si ju získa nielen krásou ale aj nízkym nájomným. Neváha. No tento dom má zvláštne pravidlá. Zdá sa, že nevládne ona jemu, ale on ovláda ju. Šarm záhadného architekta, ktorému samotná stavba aj patrí, Emmu očarí. Tá ani len netuší, aké strašné tajomstvo by mohol skrývať Edward. Emmin príbeh sa strieda so životom s Jane, ktorá je rovnako z domu a aj z Edwarda očarená.  Tento záhadný muž so zvláštnymi zvykmi si získa nejednu čitateľku.  Dni Jane, ktoré trávi v dome, sa začínajú podobať na tie Emmine, hoci to najskôr netuší, začína sa správať ako ona. Keď zistí čo sa stalo predchádzajúcej nájomníčke, začne pátrať po záhadách o ktoré denne zakopáva. Keď odhalí desivé tajomstvo môže byť už neskoro.

Edward je zvláštna postava. Miestami pôsobí ako seriózny suchár, ktorý má možno tak trochu obsedantnú poruchu, no v iných prípadoch sa začnete pýtať, či je nebezpečný a tieto otázky prídu čoraz častejšie. Autor drží čitateľa v napätí až do samého konca a keď už sa zdá, že sa záhada vyriešila, všetko sa otočí. Čo ak je nebezpečný samotný dom? A čo ak je to práve Jane? Alebo niekto iný, kto zamieša karty?

Táto kniha bola od autora prvá, ktorú som prečítala. No majstrovským rozprávaním a zauzlovaním príbehu ma presvedčil, že musím prečítať aj ostatné jeho diela.

Celým príbehom sa niesli psychologické prvky, ktoré robili román tajomnejším. Napriek tomu, že som nebola šokovaná (pretože som čakala takmer psychologický horor) ma príbeh pohltil, a ja som chcela vedieť, čo je vo veci. Prečo je ten dom taký zvláštny a čo je Edward zač? Páčili sa mi opisy situácii, vďaka ktorým som si vedela dokonale predstaviť, čo práve jedna z hrdiniek vykonáva. Dialógom nemožno vytknúť chýbajúcu dynamiku. Celý dej oživoval zoznam otázok, ktoré musela nájomníčka vypĺňať. Vnieslo to do príbehu určitú zvrátenosť a vlastne aj vďaka tomu Edward pôsobil ako podivín, pretože práve on bol autorom.  Jediné, čo mi rušilo zážitok pri čítaní, boli chýbajúce úvodzovky v Emminej časti. Napriek tomu, že to tak bolo aj v originálnom vydaní a bol to autorov zámer, kazilo mi to dojem a práve preto som radšej čítala Janine časti, hoci nemožno uprieť, že Emmine pôsobili rovnako tajomne. Možno chcel autor dať najavo, že Emma je minulosť a Jane prítomnosť, no nepovažujem túto voľbu za príliš správnu pre román.

Napriek tejto chybičke krásy musím podotknúť, že ide o vydarený titul. Luxusná, tak trochu sterilne pôsobiaca obálka sľubuje zaujímavú hru na manipuláciu a je len na vás, či aj vy podľahnete, alebo prekuknete páchateľa.