Nesmieš ma milovať FARBY LÁSKY (diel 1.)

24.05.2016 14:56

MONIKA WURM

...tento príbeh vás nechytí za srdce, on vám ho rovno rozorve...

Monika je na našom pestrofarebnom knižnom trhu už stálicou. Jej meno na obálkach kníh zaručuje, že pôjde o silný, dojímavý, romantický, ale i drsný a krutý príbeh, ktorý si vás zaručene získa, ak máte radi romány, ktoré sa vám „dostanú pod kožu“.Presne toto so mnou urobila v poradí piata autorkina kniha NESMIEŠ MA MILOVAŤ. Už v pútavej anotácii sa môžete dozvedieť, že pôjde o dva odlišné príbehy - tak veľmi časovo vzdialené a dejovo odlišné. Ich spoločným menovateľom sa stáva, ako to už býva u Moniky zvykom, láska.

Kniha začína životom mladej krásnej modernej gemologičky Sandy de Vos.

V úvodnej časti sa dozvedáme, že hrdinka nájde medzi starými knihami záhadný denník, ktorý sa tam nevedno ako, vzal. A tu sa začína odvíjať nový príbeh mladej otrokyne Ashanti pochádzajúcej z pralesov v Kongu. Tieto dva svety sa tak prirodzene prelínajú, že tomu ťažko uveriť a predsa to tak je. Dokonca to vôbec nenarúša dej samotnej knihy. Práve naopak: keď sa vám už bude zdať, že krutý osud Ashanti snáď ani nemôže byť horší, autorka zjemní túto pekelnú realitu koketným príbehom Sandy, o ktorú sa uchádza korunný princ. Na niekoľkých stránkach sa budete usmievať a možno sa vo vás bude rozlievať príjemný romantický pocit, no po pár stranách ucítite rany bičom, či kopance a facky, no najhoršie bude to duševné utrpenie krásnej Ashanti, ktorá vôbec svojim zjavom nezapadá do kmeňa. Ako jediná mulatka medzi „čiernymi“ je tŕňom v oku u svojich otrokárov.

Niektoré scénky boli naozaj veľmi kruté.

Krv mladého muža vystrekla do priestoru a pošpinila otrokárov sivastý odev. Stále som bola ako v tranze. Zbraň som vtedy videla prvý raz. Bolo mi jasné, že tie veci podobajúce sa krátkemu, ale hrubému zahnutému konáru, rozsievajú smrť.

Miestami som musela prestať čítať a „predýchať“ novú informáciu. Našli sa scény, ktoré by mohli u slabších pováh vyvolať duševné rozpoloženie. No vzápätí Sandin život pohládza čitateľovi dušu. Práve preto si myslím, že voľba dvoch príbehov, bola správna. Iste, mohli by sme čítať o krutostiach, aké sa páchali na nevinných ľuďoch, ktorí pre „bielu“ rasu neboli ľuďmi, ale vzpriamenými primátmi s ľudskými črtami (ako spomína Monika v samotnej knihe). No to by sme celú knihu zrejme čítali s priloženou dlaňou na ústach a možno poniektorí aj s vreckovkou v ruke. Ja som sa slzám neubránila. A keď som si uvedomila, že toto sa dialo  (niekde aj stále deje – možno v inej forme), ocenila som, že žijem práve teraz a na malej nenápadnej bodke v mape.

Autorka opisovala jednotlivé scény naozaj dôveryhodne, dokázala som sa do úbohej Ashanti vžiť a priala som si, aby sa jej časy konečne obrátili na dobré. Oceňujem historické informácie, ktorými Monika Wurm  obohatila knihu, a tým ju urobila ešte viac zaujímavou.

Koketné dialógy medzi hlavnými hrdinami z našej doby sa prirodzene prelínali s krutými urážkami otrokov.  Príbeh Ashanti mi rozorval srdce, a ten, kto nemá potuchy, čo sa kedysi s ľuďmi dialo, zaručujem vám, že sa mu zrútia všetky ideály a skreslené predstavy, pretože tieto ohavnosti boli (sú) súčasťou našej krásnej Zeme. Sandin život mi ponúkol náhľad do sveta luxusu v chudobnej krajine Saudská Arábia, pretože väčšia časť deja sa odohráva za hradbami paláca.

Okrem lásky, majú tieto dva príbehy spoločnú ešte jednu vec: Sandy je Belgičanka a Ashantini otrokári pochádzali z Belgicka, no mylne sa domnievali, že im patrí celý svet. Pri čítaní ma ovládol pocit, že hoci sú príbehy z odlišných tisícročí, budú spolu úzko späté.

Ďalší diel Nesmieš ma milovať s podtitulom Prekliaty tanzanit vyjde čoskoro, a my sa máme na čo TEŠIŤ!