H R A s ohňom

26.11.2016 23:10

TESS GERRITSEN

 Čo ak by vaše dieťa chcelo, aby ste zomreli?

Predstavte si  pocit, keď zistíte,  že sa z vášho dieťaťa stal iný človek.  Odrazu akoby to dieťa, ktoré ste vychovávali  a tak dobre poznali, niekto zobral a do jeho telíčka vložil niekoho alebo niečo celkom iné. A čo ak by ste boli presvedčení, že vás potomok vás chce zabiť? Mrazivá predstava, však? 

Prudko dychčiac, sklopím zrak na svoje stehno. Trčí mi z neho úlomok skla ako krištáľová dýka. Pomedzi vlastné vzlyky začujem dve slová, odrieka ich ako mantru hlas taký bezvýrazný a monotónny, že ho ledva spoznám. Až keď uvidím pohybujúce sa pery, pochopím, že ten hlas patrí mojej dcére. Z jej blankytne modrých očí sála nadpozemský pokoj.

Takto nejako sa cíti aj Júlia. Po tom, čo si domov z Talianska prinesie vzácnu, dovtedy neobjavenú, skladbu, z ktorej niektoré tóny naháňajú priam strach, sa jej dcéra Lilly mení... Zrazu akoby sa všetci postavili proti nej. Neveria totižto Júliiným tvrdeniam, že z ich dieťaťa nezostalo nič. Myslia si, že sa zbláznila. Aby Júlia dokázala opak, podnikne so svojou priateľkou cestu.  Chce vypátrať skladateľa, tejto miestami skľučujúcej a miestami fascinujúcej, melódie. Lenže dá sa veriť najlepšej priateľke? Vydrží také priateľstvo? Stojí na jej strane vôbec, alebo to je iba hra? Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách.

 Prítomnosť rozpráva samotná Júlia a tak sa vieme veľmi hravo vžiť do jej situácie, pretože príbeh je interpretovaný veľmi sugestívne. Spolu s ňou prežívame všetky skľučujúce pocity po tom, čo prvýkrát zahrala zvláštnu skladbu a v tom okamihu už nič nie je ako predtým... Úplne iný príbeh je z obdobia druhej svetovej vojny, ktorý je napísaný v tretej osobe a je o mladom huslistovi Lorenzovi a o všetkých nástrahách vojny, o jeho živote pred a po deportácii Židov. Kapitoly sa striedajú: prvá je o Júlii a tá ďalšia o Lorenzovi. A tak sa to opakuje až dokonca. 

 Môj názor je, že  časť o huslistovi nie je nosná pre príbeh, pretože o Lorenzovi sa dozvedáme neskôr aj v Júliinom živote,  čiže z logického hľadiska by tam nechýbala. Ale dodáva románu iný rozmer a knihu robí nevšednou a zaujímavejšou. Nikde mi do oka nepadli hluché miesta, či opisy, ktoré majú tendenciu pribrzdiť dej. Čítanie bolo pre mňa emocionálnym zážitkom, pretože som sa dokázala vžiť do pocitov zúfalej matky a zároveň mi trhal srdce život Lorenza – hlavne v období, kedy sa ocitol s rodinou v koncentračnom tábore. Pre mňa, čo som nikdy nečítala židovskú tematiku, to boli naozaj silné riadky. Dokonca som si chvíľu hovorila, že siahnem po dejovo podobnej knihe. Ale po niekoľkých kapitolách som povedala razantne nie. Táto kniha ma hlboko zasiahla a ešte dlho mi rezonovala v hlave a som si istá, že toto bol naozaj slabý odvar toho, čo by som našla v iných románoch, kde sa tomu venuje autor od začiatku až po koniec. Pri Lorenzovi som si uvedomila, aké je úžasné mať tie svoje bežné starosti a problémy. Aj ľudia, ktorých zasiahla vojna, mali takéto bežné peripetie, no stačil okamih a ich jedinou budúcnosťou sa stala cesta na smrť. Tých šťastnejších postretla hneď a iní museli zažívať, skôr ako navždy odišli, muky – desivé, hrozivé a priam ohavné – až tak veľmi, že ma pri čítaní striasalo. A žiaľ, deje sa to aj teraz, nie je to výsada minulého storočia.

Oba príbehy so sebou úzko súvisia, a na pohľad obyčajná skladba, aj keď veľmi expresívna, môže všetko zničiť...Alebo zachrániť?  Hm... už si nepamätám, no rozhodne ju odporúčam. Po prečítaní si nenechávam všetky knihy, vyberám si iba kúsky, ktoré ma zaujali natoľko, že som sa od nich nedokázala odtrhnúť, alebo ma emocionálne hlboko zasiahli. Hra s ohňom splnila oboje.